دانستنی های جالب علمی , تکنولوژی روز
با سایت دانستنی ها لذت داشتن اطلاعات روز دنیا و تکنولوژِی را تجربه کنید

مثلث برمودا

نخستین گزارش ناپدیدشدن در مثلث برمودا را فردی به نام ادوارد ون وینکل جونز در ۱۶ سپتامبر ۱۹۵۰ در مجلهٔ آسوشیتد پرس ارائه داد. در یکی از این حادثه ۵ فروند هواپیما در پرواز ۱۹ ناپدید شدند و چند ثانیه پیش از این رخداد، فرمانده مأموریت می‌گفت که هیچ چیز در حالت طبیعی نیست و مشخص نیست این جا کجاست. سرانجام صدای خلبانان ضعیف و ضعیف تر شد تا به کلی قطع شد و هواپیماها برای همیشه ناپدید شدند.

نظریات علمی گوناگونی مانند میل مغناطیسی قطب‌نما، وجود گلف استریم در ژرفای اقیانوس و خلیج مکزیک، اشتباهات انسان‌ها، آب‌وهوا، گاز متان و امواج سرکش ارائه داده شده‌است اما هیچ‌کدام به طور رسمی پذیرفته نشده‌اند. پاره‌ای از دانشمندان نیز علت این پدیده را فراطبیعی می‌خوانند. یکی از این علت ها فرورفتن قارهٔ افسانه‌ای آتلانتیس به زیر آب است. افلاطون دراین‌باره می‌نویسد:«مردم آتلانتیس برای فتح آتن سپاهیان بی شماری فراهم کردند و زئوس بر آن‌ها طوفانی فروآورد کرد که قابل تصور نبود. طوفان سبب زمین‌لرزه‌ها و سیل‌های شدید شد و سرانجام دریا آتلانتیس را به زیر خود فرو برد و ناپدید گشت.» از دیگر نظریات فراطبیعی می توان به ربودن ۱۹ انسان توسط بیگانگان و موجودات فضایی و همینگونه ورود به دنیایی دیگر اشاره کرد.




ارسال توسط شایان

فیلتر شکن چیست و چگونه عمل می کند؟

معمولا هر جا برای کسی خط قرمزی مشخص شده باشد ،افراد تمایل بیشتری برای شکستن آن دارند .ازجمله این خطوط قرمز که در کشورهایی نظیر ایران بسیار پررنگ می نماید ، مسئله فیلترینگ است .از وقتی که بحث فیلترینگ در کشور جدی شد ، بلا فاصله راه فرار از دست فیلتر هم فراهم شد .اصولا در دنیای امروز امکان اینکه جلوی دسترسی انسان ها به اطلاعات را بگیریم تقریا غیر ممکن است .هر چه تجهیزات فیلترینگ قوی ، هوشمند و پیشرفته باشند ،بازهم در مقابل هوش بشری ناتوان و عاجزند .

در این مقاله بدون توجه به بحث ضرورت بودن یا نبودن فیلترینگ به مرور نحوه کار فیلترشکن ها می پردازیم .فقط باید کمی حوصله کنید و ابتدا باخود Proxy و بعد هم با چند نوع Proxy آشنا شوید تا به نحوه کار یک فیلتر شکن برسیم.

Proxy چیست ؟

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از برخورد به پیغام Access Denide ، به دنبال یک فیلتر شکن یا Proxy باشید تا هر طور شده به مطلب مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.آیا می دانید Proxy چیست و چگونه کار می کند ؟اگر به فرهنگ لغت انگلیسی مراجعه کنید معنی لغت Proxy را این چنین خواهید یافت :” وکیل ، وکالت و نمایندگی .”

شاید این معنی تا حدودی کمک کند تا مفهوم Proxy را بهتر درک کنیم.

در واقع یک Proxy Server ،سروری است که مابین کاربر و سرور مورد نظر قرار دارد.

کاربرد های Proxy

برای Proxy Server دو کاربرد عمده تعریف کرده اند:

1) افزایش کارایی برای کاربران .

2) در خواست فیلتر.(چه در جهت جلوگیری از دستیابی به اطلاعات و چه در جهت کمک به دور زدن فیلتر )

انواع Proxy

تعدادی از انواع Proxy Server ها به قرار ذیل می باشند :

cache Proxy: جهت caching اطلاعات .

web Proxy: جهت جلوگیری از نفوذ Hacker ها و هم چنین تغییر فرمت webpageها .

Access control Proxy: جهت ضبط اطلاعات و عملکرد کاربران در شبکه های محلی.

Anonymizing Proxy:جهت مخفی نگه داشتن اطلاعات کاربر متقاضی اطلاعات .

Hostile Proxy: معمولا توسط نفوذگران به صورت یک نرم افزار در سرور نصب می شود تا نسبت به شنود کلیه فعالیت های کاربران برای نصب کننده آن اقدام کند.

Transparent Proxy: به Proxy هایی گفته می شود که از دید user در شبکه وجود ندارد ، در حالی که وجود داشته و نسبت به انجام اعمال محول شده اقدام می کند.

Non-trans Proxy,Open Proxy ,Spilet Proxy ,Reverse Proxyو …انواع دیگرProxy می باشند که در فرصتی دیگر به معرفی آنها خواهیم پرداخت .

نحوه کار Proxy (فیلتر شکن)

همان طور که از تعریف انواع Proxy ها می توانید حدس بزنید ،فیلتر شکن ها در واقع نوعیAnonymizing Proxy هستند که اطلاعات مورد نظر شما را از چشم فیلتر به دور نگه می دارند.

هنگامی که شما در محل آدرس مرورگر خود ، آدرس سایتی را وارد می کنید و یا در قسمت searchیک موتور جستجو ، کلمه ای را تایپ می کنید ، این در خواست تبدیل به یک packet شده و برای ارسال به سمت ISP و از آنجا به سمت سرور اصلی مورد نظر شما آماده می شود.هم چنین پس از رسیدن packet به دست ISP تان ، سرور فیلترینگ موجود در ISP با خواندن محتویات آن ، ازقصد و منظور شما مطلع شده و اجازه و یا عدم اجازه عبور را صادر می کند .

هنگامی که به طور عادی نسبت به وارد کردن کلمه و یا سایتی که فیلتر شده است اقدام می کنید ، سرور فیلتر متوجه غیر مجاز بودن درخواست شما شده و پیغام Access Denide را برای شما ارسال می کند .اما اگر از یک سرور Proxy استفاده کنید ،موارد زیر اتفاق می افتد :

ابتدا شما در Address Bar مرورگر ،آدرس Proxy Server مورد نظرتان را وارد می کنید .

Home Page سرور Proxy ظاهر شده و از شما می خواهد که آدرس واقعی مورد نظرتان را وارد کنید .

با وارد کردن آدرس مورد نظر در Proxy ، کلمات واردشده از حالت معمول به حالت کد شده تبدیل شده و به سمت سرور Proxy ارسال می شود.

سرور Proxy که شما به آن وصل شده اید ،با بازیابی اطلاعات کد شده ،متوجه می شود که با کدام سرور کاردارید .

تقاضای شما از طریق Proxy برای سرور مورد نظرتان ارسال می شود.

اطلاعات مورد نظر شما از سرور اصلی به سمت Proxy ارسال می شود.

سرور Proxy اطلاعات دریافتی را کد کرده و برای شما ارسال می کند .

و به این ترتیب چه در مسیر رفت (ارسال تقاضا)و چه در مسیر برگشت (دریافت اطلاعات)،فیلتر موجوددر ISP متوجه نخواهد شد که شما تقاضای دریافت چه اطلاعاتی را کرده اید .

اما با همه این تفاصیل باید گفت راه مقابله با بدی های موجود در اینترنت ،فیلتر آنها به نحو موجود نیست ،چرا که به راحتی می توان هر فیلتر و همین طور هر فیلترشکنی را دور زد .راه حل عملی و منطقی این معضل ، واکسینه کردن مردم در مقابل این بدی هاست.به عبارت دیگر اگر بتوانیم مردم را از مزایا و معایب مطالب ،اطلاعات و اتفاقات اطراف خود مطلع سازیم ،آنگاه نیازی به مراقبت دائم از آنها نیست.

به امید روزی که بتوان به افراد جامعه در پیمودن مسیر زندگی شان اطمینان کرد و دائم دغدغه مراقبت از آنان را نداشت.

منابع : http://rageshop2.in/




ارسال توسط شایان